Zincir motosikletinizi götüren parça. Her sürüşten sonra temizlemeyi ve
yağlamayı, vakitsizlikten temizlemiyorsanız bile hiç olmazsa bol yağ
ile üstünden bir iki defa geçmeyi ihmal etmeyiniz. Zincirinizi binişten
önce değil, bindikten sonra temizleyip yağlayınız ki yağ içeri girmeye
vakit bulabilsin.
80 numara dişli yağı (şanzıman yağı, her benzin istasyonunda var) ve diş
fırçası ile yağlıyoruz. Piyasada satılan sprey yağlar hem pahalı, hem
de bu kadar faydalı değil. Bir sprey fiyatına 4-5 litre 80 numara yağ
alabilirsiniz. Öncesinde gaz yağı ile zincirinizi temizleyiniz.
Enduro
motorlarda mumlu (wax) yağ kullanmayınız. Yağın
yapışkanlığını artıran mum o-ring'lerin arasını tıkayacak ve içeri bir
daha asla yağ girmemesine neden olacaktır.
Zincir gerginliğinizi motosiklet kitabınıza göre siz üzerindeyken
ayarlayınız. Zincir gerginliğini ayarlamadığı için ciddi kaza geçiren
insanlar var.
Süspansiyon Bakımı
Bütün yıl çoğu haftasonları biniyorsanız ön çatal hidroliklerinizi yılda
bir defa değiştiriniz. Arka süspansiyon milini kirlenmden temiz bir
bezle silip, otomatik şanzıman yağı ATF ile bir defa fırça ile üzerinden
geçip yağlı tutunuz. Süspansiyon yay gerginliklerini "Amortisör
ayarları" sayfasında anlatıldığı şekilde ayarlayınız.
Motosiklet servis kitapları süspansiyon sisteminin yılda iki defa
tamamen sökülüp takılması gibi gereksiz şeylerle doludur. Bu
bahsedilen yazılar yarışçılar ve genelde kuru iklimli, yağı
buharlaştıran çöl gibi yerler için geçerli. Türkiye'mizin çok güzel bir
iklimi var. Bazı durumlarda da fabrikadan çıkışta salıncak
bağlantıları içindeki yağlama yetersiz yapılmış oluyor. Gıcırdama ve
ardından boşluk yapmak olarak size yansıyor.
Evet, birkaç yılda bir defa süspansiyon salıncakları sökülüp
yağlanabilir. Kullanıcı seviyesinde bunu yapmak oldukça zahmetli ve
gereksiz. Çünkü salıncak, ön çatal ve arka amortisör için çok kaliteli
ve büyük boy alet edevat gerekiyor. Ben de var diyorsanız bile, bunları
söküp takmak için başka incelikler var. Doğası gereği bu parçalar çok
toz tutuyor, öyle hemencecik kolay açılıvermiyor, zarar vermeden sökmek
için incelikleri bilmeniz gerek, şu anda bu satırları okuyorsanız zaten
bilmiyorsunuz demektir :)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder